بازار الماس صنعتی
بازار الماس صنعتی
پیشروان تولید الماس ابتدا در کشورهایی همچون بوتسوآنا، آفریقای جنوبی،آنگولا ،اطریش و کنگو، نامیبیا ،کانادا، سیرالئون و روسیه مستقر بودهاند. علاوه بر نواحی معدن خیز فوق، مراکز مهم دیگری نیز برای تجارت، تراش وسازندگان جواهر نیز وجود دارد، که در ذیل به تفضیل بدان پرداخته شده است؛
گاهی سرعت تحولات و تغییرات آن چنان هستند که باید به مانند زنگ فرضشوند. الماسهایی که صدها میلیون سال در بستر زمین آرمیده بودند، از اواخرقرن ۱۹ هجری کشف، استخراج و تراش داده شده و فن امتیاز آن به تعداد معدودیاعطاء شده و امروزه این ذرات گرانبهای کربن براساس اصلیت و منبع استخراجآن طبقه بندی شده و آماده عرضه به عموم است.
برای درک هر چه بهتر جنبههای مختلف بازار الماس، فقط کافیست به مجموعهبین المللی دیبرز De Bears نگاهی بیاندازیم، که به طور هم زمان عملیاتاستخراج و تولید بیش از ۸۰ درصد الماس دنیا را تأمین میکند. اعتبار دوسوم سهام بازار الماس دنیا به عهده دیبرز است. دیبرز از یک شرکت عمومی بهخصوصی تغییر یافته و حوزه عملیاتی شرکت شامل برنامههای «اس او سی SOC» (Supplier of choice) و بازاریابی مارکهای معتبر و حتی توسعه عمده فروشیو خرده فروشی است. حال این سوال مهم به ذهن خطور میکند که برنامههایمذکور چه تأثیری بر آینده بازار الماس خواهد گذاشت؟
برای درک عمیقتر و هرچه روشنتر شدن تغییرات بازار الماس، ابتدا بایدنگاهی اجمالی به تاریخچه الماس و سپس مراکز مهم الماس و جنبههای اساسیمطرح در صنعت امروزی بیاندازیم.
- پیدایش تاریخچه تأسیس
1) سیسل جان رود ز Cecil John Rhodes در دهه ۱۸۸۰ پس از حل و فصلدعویهای مربوط به منطقه الماس خیز « Kimberley» در آفریقای جنوبی، زمینمزبور را خریداری و شرکت «De Bears mining co » را تأسیس کرد. او همچنانبه فعالیتهای خود در زمینه خرید دعویهای زمین مربوطه ادامه داد و در۱۸۸۷کنترل کامل معدن «دبیرز» به دست آورد. آخرین خرید بزرگ او Kimberley central Mining Co » به ارزش ۲۵ میلیون دلار بود که در دیبرز ادغام شد. اوکنترل غنیترین لایههای الماس زمین را به دست آورده بود.
پس از مرگ «رودز Rhodes» در ۱۹۰۲ کشفیات الماس بیشتری در منطقه انجام شد که منجر بهنوسانات متعددی در قیمت شد. در ۱۹۲۹ «ارنست هایمر Ernest heimer» مدیرعامل معادن یکپارچه (ادغام شده) «دیبرز» شد. با بروز موج افسردگی در کلدنیا و کاهش سطح تقاضای الماس، «هایمر» اقدام به تشکیل مجمعی از تولیدکنندگان الماس به نام «دی پی آ DPA» (Diamond Producer&#۳۹;s Association) کرد تا بدین ترتیب راهی جهت تهیه الماس ایجاد نماید، همزماندر سال ۱۹۳۴ بود که «دی تی سی DTC» (Diamond Trading Corporation) بهعنوان صنف کنترل فروش الماس، تأسیس شد.
«دی پی آ DPA» و «دی تی سی DTC» اساس «سی اس او CSO» (Central Selling Organization)، را در «دیبرز» تشکیلدادند، تا به عنوان یک اتحادیه رسمی؛ تهیه، استخراج و فروش الماس را درسراسر دنیا کنترل کنند. به دلیل تحریم کارتل مذکور توسط قوانین ضداتحادیهای آمریکا، «دیبرز» تصمیم به همکاری مشترک با یکی از برجستهترینآژانسهای تبلیغاتی به نام «ان، دبلیو آلیری N.W.Ayer» ، گرفت و «دی آی سی DIC» یا مرکز اطلاع رسانی جامع الماس را تشکیل داد و با اتخاذ سیاستبازاریابی فعال و رقابتی اقدام به فروش هر چه بیشتر الماسهای اعلای خودبه شکل حلقههای نامزدی کرد، آنان با شعار الماس جاودانه است. نه تنها اینسنگ را محبوب دنیای عشاق نمودند، که گوی سبقت را در دنیای شعارهایتبلیغاتی نیز ربودند.
امروزه «دی آی سی DIC» و « دی پی اس DPS» (Diamond promotion service) تحت حمایت و همکاری مالی، آژانس تبلیغاتی بینالمللی، «جی والتر تامپسون J. Walter Thompson» و با عنوان روابط عمومی تبلیغات «دیبرز» فعالیتمیکند. علاوه بر تجارت و آگاهیهای در حال پیشرفت، پرطرفدارترین کار «دیبرز» در آمریکا جواهرات الماس «تری استون Three-stone» و در اروپا «تریلوژی Trilogy» نام دارد. از کارهای ارایه شده از سوی «دیبرز» حلقهمخصوص دست راست بود. این کار که نتیجه تحقیقات دراز مدت دیبرز بود که طیآن «دی تی سی DTC» بدین واقعیات دست یافته بود که با عنوان همواره خواستارکاری دیگری در کنار حلقه سنتی «کوکتیل Cocktail» علاوه بر حلقههای نامزدیو عروسی بودهاند.
- صنعت جهانی الماس
پیشروان تولید الماس ابتدا در کشورهایی همچون بوتسوآنا، آفریقای جنوبی،آنگولا ،اطریش و کنگو، نامیبیا ،کانادا، سیرالئون و روسیه مستقر بودهاند. علاوه بر نواحی معدن خیز فوق، مراکز مهم دیگری نیز برای تجارت، تراش وسازندگان جواهر نیز وجود دارد، که در ذیل به تفضیل بدان پرداخته شده است؛
- آنتورپ Antwerp
آنتورپ با دارا بودن مزیت هایی همچون موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب وبندری بزرگ یکی از برجستهترین مراکز تولید الماس دنیا به شمار می رود. پساز جنگ جهانی دوم آنتورپ به سرعت به دومین مرکز صنعت الماس دنیا تبدیل شد.
امروزه آنتورپ جوابگوی ۸۰% الماس خام و نیمی از الماس پرداخت شده دنیااست و بازدهی سود سالانه آن ۲۶ میلیون دلار تخمین زده شده است. تراشکاریهای مستقر در آنتورپ به دلیل تجربه تراش های بزرگ تر، و سنگ های اعلاء ومرغوب مشهورند و هزینه کارگر در مقایسه با قیمت الماس بسیار اندک و ناچیزاست.
- فلسطین اشغالی
تجارت الماس در فلسطین اشغالی از دهه ۱۹۳۰ و توسط مهاجران بلژیکی آغازو در گذر سال ها شاهد رشد چشمگیر و تحول و تکامل، به صنعتی غنی و چندمیلیارد دلاری تبدیل شد. در سال ۱۹۴۷ مرکز بورس در آن تاسیس شد و در حالحاضر و بیش از ۲۵۰۰ نفر کارمند در آن مشغول به کارند، در فلسطین اشغالی ازنقطه نظر ارزش، نیمی از سنگ های قیمتی و خام دنیا و بخش مهمی از پیشرفتهترین کارخانه های تراش و پرداخت الماس دنیا وجود دارد.
- نیویورک New York
نیویورک از برجستهترین مراکز صنعت الماس محسوب میگردد. نیویورک برایتراشهای بزرگ Large Cutting و سنگ های گرانبها و با کیفیت خود مشهور است. اگر چه که امروزه در مقایسه با گذشته تراش کمتری در این مرکز صورتمیگیرد . صنعت تراش الماس آمریکا سالانه به فرآوری بیش از ۵۰۰ میلیوندلار الماس خام اعلاء میپردازد. حدود ۴۰% از مبلغ کل الماس خام وارداتی،به طور تقریبی ۸۰۰ میلیون دلار است که دوباره صادر می گردد...
- هندوستان
هندوستان اگر چه در دنیای تراش الماس، تازه نفس محسوب میگردد، اما درهمین مدت کم، از اهمیت ویژهای برخوردار گشته است. امکانات و حمایتهایاکید کارگری و دولتی هندوستان، منجر به تخصیص بخش عمدهای از تولید الماستراش داده و پرداخت شده به این کشور گردیده است.
آغاز و پیدایش صنعت الماسدر هند به ۱۹۶۷ باز میگردد و امروزه شاهد ۷۰۰۰ صادر کننده و ۲۵ هزارتولید کننده الماس و بیش از ۷۵۰ هزار کارگر تراش دهنده در هند هستیم. تراشکار های الماس هندی در زمینه تراش الماس های کوچک، سنگ های دارای درجهتجاری Commercial grade stones در دو نقطه بسیار معروف میباشند.
دولتهندوستان به عنوان حامی استوار و پر و پا قرص صنعت مذکور، در این اواخردرصدد کاهش تعرفه بازرگانی به منظور حمایت از صادرات کشور و خاتمه بخشیدنبه انحصار و ریشه کن نمودن خط قرمز در میان صادر کنندگان و تولیدکنندگاناست. علاوه بر رونق و شکوفایی روز افزون معاملات الماس های تراش دار،تولیدکنندگان هندی درصدد توسعه حوزه فعالیت خود به سوی تولید جواهراتسواره با استفاده از روش با ورود قطعات و تولید آن ها به سطح قیمت هایانبوه تا حد متوسط هستند.
در پایان سال مالی در ماه مارچ ۲۰۰۶، در کل شاهدصادرات حدود ۲۸/۱۱ بیلیون دلار الماس هندی بودهایم، که ۰۹/۲ بیلیون دلارآن به جواهرات Finished Jewellery اختصاص دارد.
مقالات مشابه الماس :
شناخت الماس و درجهبندی الماس Daimond Grading