دوشنبه, ۲ اسفند ۱۳۹۵، ۰۳:۱۴ ب.ظ
برند طلا و جواهر بسیار هنری و زیبا
برند طلا و جواهر بسیار هنری و زیبا
قدرت" تیفانی" بهعنوان یک شرکت تجاری، همواره در درک زیبایی قابل تمجید بوده است و امروزه ما نیز شاهد استمرار اینجریان هستیم. هم اکنون شعبههای بسیاری از این شرکت جواهر درسراسر جهان دایر شدهاست که از این لحاظ باگذشته قابل قیاس نیست..
"
تیفانی" منبع ذوق، هنر وعرضهکننده جعبه کوچک آبی رنگ است که به
شهرتیجهانی دست یافته است.داستان از اینقراراست که در یک سپیدهدم
بسیارسرد صبحگاهی در سال ۱۹۷۷در"مانهاتان" یک راننده مشهورمسابقه (گمنام)
با تعجیل فراوان درهای سنگین شرکت تیفانی راگشوده و به سوی پیشخوانهای
بلورین و حفره مانند میشتابد و از یکی از افرادحاضر درآنجا، درخواست یک
حلقه الماس برای خود میکند.
دستیار عالیرتبه نیز با عینک لب
طلاییاش به دقت او را ورانداز کرده و سپس تقاضایش را رد میکند و حلقه الماس
را در شأن یکمرد نمیداند و هماکنون به وضوح مشاهده میکنیم که شرایط
تغییر بسیار یافتهاست و دنیای متنوع جواهرات دیگر این اجازه را به ما
نمیدهد که برای مثال افرادی چون: "مایکل شوماچر MichaelSchumacher" نتوانند
از تیفانی، حلقه الماسنشان موردنظرخود را خریداری کنند. در هرحال، حکایت
فوق نشاندهنده درک شرکت از مفهوم مناسب یا نامناسب بودن تقاضا است.
در
سال ۱۸۳۰، شهر نیویورک درآمریکا با ابداع و خلاقیتی منحصر بهفرد مواجه شد
که مثل بمب تمام شهر را تکان داد. تمایل به سلیقههای جدید و
اغراقآمیز توسعه یافت و شانسهای فوقالعادهای بهسوی افرادی سرازیرشد که
دارای سرمایهای هنگفتب ودند. در همان سالها بود که دومرد جوان تاجر و
جاهطلب، به نامهای "چالزلوییس تیفانی" و "جان .ب.یانگ" در سن بیستسالگی
اقدام به افتتاح فروشگاه کادویی کردند، این فروشگاه در یک منطقه بسیار جدید
و بزرگ واقع شده بود و آنها خرید چنین فروشگاهی را مدیون پولی بودند که
از پدر چالز تیفانی قرض کرده بودند. بهزودی تمامی بانوان جوان با لباسهای
ساتنو ابریشم و کلاههای مزین به روبانهای روشن و براق از کوچههای
باریکشهر عبور میکردند و با کالسکه و اسبهای خود برای خرید به فروشگاه
تیفانیمیرفتند. اکنون فروشگاه تیفانی سمبل مد وسبک جدید آمریکا شده بود
که به کلی با زیباییطرحهای اروپایی و شکوه وجلال در دورهی ویکتوریایی
متفاوت بود.
الهامات آوانگارد این دو مرد جوان از طبیعت سرچشمه
میگرفت و منجر به طراحیمدلهایی فوقالعاده ساده و در نهایت هارمونی
میشد. این دو ویژگی از مهمترین خصوصیاتبارز سبک تیفانی است که ابتدا
کارهای نقرهآلات و سپس جواهرات خود را عرضهکرد. اینسبک بهدلیل سلیقه،
کلاس و اصل بودن طرحهایش در تمامی دنیا طرفدار پیدا کردو مورداستقبال
قرارگرفت در ۱۸۶۷ تیفانی اولین شرکت آمریکایی بود که موفقبه اخذ جایزه
بینالمللی از یک هییتخارجی واقع در پاریس شد. لازم بهذکراستکه این جایزه
را بهدلیل عرضه نقرهآلات خود دریافت کرد. در ضمنتیفانی اولین شرکت
آمریکایی بود که درجه خلوص استاندارد نقره ۹۲۵ رابهکار برد و بعدها کنگره
این نسبت را بهطور رسمی در کشور تایید کرد.
قدرت" تیفانی"
بهعنوان یک شرکت تجاری، همواره در درکزیبایی قابل تمجیدبودهاست و امروزه
ما نیز شاهد استمرار اینجریان هستیم. هماکنون شعبههایبسیاری از این
شرکت جواهر درسراسر جهان دایر شدهاست که از این لحاظ باگذشته قابل قیاس
نیست لازم به ذکراست که، جهانی شدن این مارک تجاریموجب تقلیل ارزش واقعی
جواهرات از نظر کیفی نشدهاست، ارزشهایی که ریشه درآغاز دورانی دارد که
چارلز تیفانی ۲۵ ساله درسال ۱۸۳۷، ۱۰۰۰ دلار از پدرکارخانهدار خود قرض
گرفت تا با دوستش "چارلز یانگ "Charles Young مغازه لوازمالتحریر و
سفالگریخود را در بخش پایین "برود وی Broad way" واقع درنیویورک افتتاح
کند.
کارآموزان جوان در اولین روزهای کارشان تنها توانستند ۹۸/۴
دلار بهدستآورند،اما زمانی که شروع به فروش جواهرات پاریسی و ظروف "درسدن
Dresden" کردندمیزان فروش تا حد چشمگیری افزایش یافت.
انقلاب
خرده فروشی اقلام لوکس، ناگهان تحت تاثیر شورشها و ناآرامیهای پس
ازانقلاب در فرانسه سبب کاهش قیمت الماس به میزان ۵۰ درصد درسراسر اروپاشد.
با
این حال این دو همکار تیزبین و هوشیار سعی کردند هرچه سریعتر تا آنجا
کهامکان دارد سنگهای قیمتی خریداری کنند و همچنین جواهرات مشهوری رامانند:
کمربند الماس نشان "ماری آنتوانتMariAntoinette " الماس ۱۲۸ قیراطی تیفانی
به رنگ زرد قناریبه اندازه مشت انسان و جواهرات "پرنس استرهازی "Esterhazy
شاهزاده مجارستان با قیمتی بیشاز ۱۰۰ هزار دلار، به آمریکا بازگردانند.
در
اصل ضرر و خسارت اروپا، به نفع تیفانی بود. تا سال ۱۸۸۷ شرکت بیشاز ۴۰
میلیون دلار سنگ قیمتی دراختیارداشت و از این جهت متقاضیان ثروتمند و
مشهور، خریداران اصلی قرن ۱۹ بهشمارمیآمدند. با این وجود نسل امروز نیز
اقلام گرانبهایی را از تیفانی خریداری کرده استکه در اینجا به آنها
اشارهای داریم:
"پی تی بورنام "PT Barnum مجری برنامه، از
جواهرسازاندرخواست نمود تا کالسکهای نقرهای رنگ جهت هدیه عروسی برای
جلبنظر" تام تامبTom Thumb" و " لاوی نیا Lavinia " ساخته شود، "جی.دبلیو
ماکی J.W Mackay" غولثروت و قدرتاز تیفانی درخواست طراحی و ساخت ۱۰۰۰ قطعه
ظروف نقره کرد. "لینکلن" رییسجمهور، برای همسرش مرواریدهای بسیاری
خریداری کرد و
تیفانی حتی برای اسبهای مسابقه میلیونر دخانیات "پی لوری لارد P Lori Lard" نعلهاییساخت.
کارگاه
نقره شرکت تیفانی، تبدیل به مدرسه مرجع آموزش نقره در آمریکاشد وکلیهی
نوآموزان به آموزش و مطالعه مجموعه وسیعی از کارها و طرحها میپرداختندو"
ادوارد سی مور" مسئول آموزش این موارد بود. در سال ۱۸۷۰، تیفانیمهمترین و
برجستهترین تولیدکنندهجواهرات، ساعت و اقلام لوکس و تجملیبرای منزل ومیز
بود. مقارن با پایان قرن، دارای بیش از هزارکارمند بوده وشعبههای متعددی
را در شهرهایی همچون لندن، پاریس و ژنو افتتاح کردهبود.
سپس
"چالرز لوییس تیفانی" در زمینهی یکی از بزرگترینمعاملات سنگهای قیمتی در
آن زمان به توافق و موفقیت رسید. تیفانیمعادن الماس کیمبرلی واقع در جنوب
آفریقا را خریداری کرد.
به دلیل همین شهرت شرکت، تیفانی
کارخانهای جهت کنترل استانداردها تاسیسکرد و اولین نشان تجاری "نقره
استرلینگ "U.S را معرفی کرد بهطوریکهمشتریان نسبت به اینکه فلزات
گرانبهایشان از درجه خلوص۹۲۵ درصد برخوردار بود بهطورکاملآگاه بودند.
موفقیت کارخانه تا حدی بود که به آن در طی جنگهای داخلیسفارش ساخت شمشیر،
تفنگ، سلاحهای مزین به سنگهای قیمتی ویژه ژنرالهاییچون "گرانت"Gerant و
"شرمنSherman"داده شد. بعدها در طی جنگ جهانی اول تولید ملزوماتجراحی و در
جنگ جهانی دوم قطعات هواپیما را نیز بر عهده گرفت.
در اواخر قرن
۱۹، تیفانیحتی دعوتنامههایی کندهکاری شده عرضه کرد که مختصبه مراسم
پردهبرداری مجسمه آزادی و مهمانیهای خاندان اشرافی چون "واندربلیتز
"Vanderbilts بود.چارلز تیفانی در سال ۱۹۰۲ دار فانی را وداع گفت، سالی که
در آن پسرش"لوییس کامفوزتLouis Comfozt" بهعنوان مدیری هنرمند به خدمت
شرکت درآمد.گسترش قلمرو کالای لوکس و معرفی لامپهای رنگی مشهور از جمله
اهداف لوییس بود.تا سال ۱۹۱۹ فروش سالانه به مرز ۲۰ میلیون دلار رسیده
بود.
تیفانی بهطورتقریبی از رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ بدون آنکه
آسیب چندانی ببیند،نجات یافت (تنها گاهی اوقات از ذخایر خود برای دادن
تقسیم سود استفادهمیکرد) و توانست شهرت خود را در حوزه کالاهای لوکس حفظ
کند.
در اصل زیر بنای چنین شرایطی، شعبههای "مانهاتان" بودندکه
کارکنان آموزشداده شده و خوشرفتارشان هرگز فردی را وادار به خرید
نمیکردند و تنهادرباره ارزش حلقه مشهور و منحصر به فرد ۶ شاخهای تیفانی
به بحث میپرداختند.حسابداران نیز از مکانی دور از سر و صدا به کار مشغول
بودند.
در سال ۱۹۴۰ " تیفانی" به بخش مرکزی و مشهور خود واقع
در"خیابان پنجم"Fifth Avenue انتقال یافت. بر اساس محاسبههای
بهعملآمدهدرباره ۱۰۰۰ کارمنداین شرکت به این نتیجه رسیدیم که آنها بیش
از ۲۵ سال در خدمت تیفانیبودند. کارکنان شرکت از لباس هماهنگی که شامل یک
دست کت وشلوارمشکی، کروات ساده، کفشهایسیاهرنگ و بلوز یقهدارسفید میشد
استفاده میکردند. با وجود آنکه فروشندگانتیفانی هرگز محیط کارشان را ترک
نکردند اما ۳ عامل و خطای ناشایست میتوانستسبب اخراجشان شود: ۱- دزدی۲-
فروش یکی از جعبههای آبی رنگ پوست تخم مرغی مشهور تیفانی (برای اولینبار
در سال ۱۸۳۷ معرفی شد) به غیرمشتری۳- بحث با مشتریان سالخورده.
تیفانی
هرگز برخورد تندی با این گونه افراد نداشت، تنها آنها را بهسویدر مخفی
راهنمایی میکرد و خواستار عدم بازگشتشان به شرکت بود. در سال۱۹۵۰ یکی از
مشهورترین تالیفات در تاریخ جواهرات به نام "صرف صبحانه" درتیفانی از سوی
"ترومن کاپوت Truman Capote" به چاپ رسید. قهرمان داستان "هالیگولایتلی
HallyGolightly" دختر خوش شانسی بود (در سال ۱۹۶۱ بهصورتفیلم عرضه شد) که
از تیفانی بهعنوان عاملی جهت مقابله با دوران رکوداستفاده میکرد. او در
داستان چنین میگوید: بهترین کار از نظر من رفتن بهشرکت تیفانی بود زیرا
آرامش روحیام را به دنبال داشت، سکوت حاکم بر محیطو سیمای مغرورش حاکی از
آن بود که با وجود مردان محترم و مهربانی که لباسهایزیبایی در برداشتند و
رایحه دلانگیز نقره و کیفهایی از پوست سوسمار،هیچگونه اتفاق بدی
برایتان نخواهد افتاد.
در سال ۱۹۵۵ مرد ثروتمندی تصمیم به خرید
تیفانی گرفت."والترهووینگWalter Hoving" غول ثروت و قدرت قصد داشت سهام
جواهرفروشانرا خریداری کند تا بدین طریق از پذیرش مسئولیت درخواستی از
سویکارگزاران بنگاه معاملات ملکی "مانهاتان" مصون بماند.
مقالات مشابه جواهرسازی:
برند موفق جواهرات، سنگ های قیمتی و اجناس لوکس
۹۵/۱۲/۰۲