آموزش کسب پول از اینترنت ، استخدام

استخدام ، یافتن کار ، کسب پول و درآمد اینترنتی و خانگی

آموزش کسب پول از اینترنت ، استخدام

استخدام ، یافتن کار ، کسب پول و درآمد اینترنتی و خانگی

معرفی استخدام , اخبار و آگهی استخدامی و کاریابی ، راههای کسب درآمد و پول از اینترنت ، کارآفرینی , کسب درآمد خانگی , بازاریابی ، کسب درآمد از شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها ، کسب درآمد با فروش فایل , اشتراک گذاری , کوتاه کننده لینک ، کسب درآمد کلیکی , پاپ آپ , همکاری در فروش ، کسب درآمد برای زنان و دختران ، موفقیت , انگیزه و علاقه در کسب درآمد
دوشنبه, ۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۴۷ ب.ظ

تاریخچه زرگری و جواهر سازی

تاریخچه زرگری و جواهر سازی

در نیمهٔ اول هزارهٔ دوم ق م جواهرات تولیدشده در شوش مشتمل بود بر دستبندها و گردنبندهای آراسته به مهره های گرمکی شکل و دانه های وسطی ( فاصله انداز ) از طلای تو خالی ، که زنان و مردان متساویاً زیب پیکر خود می ساختند . در نتیجهٔ کاوشهای علمی به عمل آمده در تورنگ تپه ، حسنلو ، دینخاتپه ، گوک تپه ، دیلمان ، و نیز به دست آمدن اشیائی از املش ، جواهراتی قابل سنه گذاری شناسایی شده اند که مسیر تحول وطیف طرحها و همچنین اسلوب های معمول در ایران شمالی را آشکار می سازند...

فلزات و سنگهای قیمتی از دیرباز در دستهای ماهر بشر به شکلهای تزیینی و هنری درآمده است تا چون زیور شخصی ، یا از ...

فلزات و سنگهای قیمتی از دیرباز در دستهای ماهر بشر به شکلهای تزیینی وهنری درآمده است تا چون زیور شخصی ، یا از جهت حیثیت اجتماعی ، و نهایتاًدر راه نیات آیینی به کار برده شود . از دیرزمانی چون ۵۰۰۰ سال ق م در مصر، و حدود ۲۵۰۰ سال ق م در میانرودان ( بین النهرین ) جواهرات و آرایه هایدل انگیز ساخته می شد ، که نمونه هایی از آن ـ مشکوف در کاوشهای شهرباستانی اور ، در جنوب بابل و وابسته به تمدن سومر ، به توسط سرلناردوولیـ از نظر می گذرد .

  ساکنان ایران زمانی دیرتر به ثروت و فرصت کافیدست یافتند تا روی فلزات کار کنند و از آنها زیـورهایی بـسازند ، که دلیلعمده اش سختی اوضاع معیشت شان بود در مقایسه با میانرودان و کناره هایدرهٔ نیل که آب فراوان و کشاورزی آسان داشتند .

با این همه زیورهای مسی و رشته هایی از مهره و دانه به رنگها و ترکیبات گوناگون از میانه دورهمفرغ ، یا حدود ۳۰۰۰ تا ۱۳۰۰ ق م به دست آمده است . تپه حصار دامغان که واقع بر جادهٔ معادن سنگ لاجورد بدخشان قرار داشت از حدود سال ۲۰۰۰ ق مآنقدر توانگر شد که مرکز نخستینی برای زرگری و نقره کاری واقع گردید ،گرچه زیورها و اشیاء گرانبهایی که در آن جا ساخته می شد از ظرافت وتمامکاری بسی به دور بود .

انقراض امپراتوری سومری با سقوط وانهدام شهر مرکزی اور در ۲۰۰۶ ق م عواقب مهمی را موجب شد که یکی نابودی اشیاء همراه بردنی به عنوان غنایم جنگی بود ، و دیگری پراکنده شدن یا بیخان و مانی پیشه وران ، یعنی همام رویدادهایی که به دفعات بسیار ، زیانبخشفرهنگهای اقوام گردیده است .

 باید در نظر داشت که بر طبق مدارک معتبر ، هم از لحاظ منطقه ای و هم از جهت نظم تاریخی ، بر اثر حفاریهای خطاکارانه و به دور از نظارت علمی ، در تعیین جایگاهها ، دوره ها ، تقدم وتأخر سنه ها ، شرایط اقتصادی و اوضاع اجتماعی ، و خصوصاً ارتباطات و داد وستدها ، آشفتگی بسیار به میان آمده ، و اصالت تولیدگاهها و قدمت ، اعتبارو سندیت عتیقه ها و زیرخاکیها در بازار ارزشها سخت مشکوک و متزلزل گردیدهاست ، و بیش از همه در مورد جواهرات و فلزات گرانبها و اشیاء کوچک همراهبردنی . به هر صورت مسلم است که این گونه اقلام همه جا و همه وقت در گردشدست به دست بوده است.

در نیمهٔ اول هزارهٔ دوم ق م جواهرات تولیدشده در شوش مشتمل بود بر دستبندها و گردنبندهای آراسته به مهره های گرمکیشکل و دانه های وسطی ( فاصله انداز ) از طلای تو خالی ، که زنان و مردانمتساویاً زیب پیکر خود می ساختند . در نتیجهٔ کاوشهای علمی به عمل آمده درتورنگ تپه ، حسنلو ، دینخاتپه ، گوک تپه ، دیلمان ، و نیز به دست آمدناشیائی از املش ، جواهراتی قابل سنه گذاری شناسایی شده اند که مسیر تحول وطیف طرحها و همچنین اسلوبهای معمول در ایران شمالی را آشکار می سازند ،مشتمل بر : آویزهای گوژکاری شده گرد یا ستاره ای ، گوشواره های ملیلهکاری به ریخت هلال ماه یا به شکل حلقوی مارپیچ ، انگشتری و گردنبندها بادانه های عقیق جگری و مهره های مجوف و شیاردار ( خیاره دار ) طلا ،همچنانکه نیمتاج و پولک و دگمهٔ تزئینیگوشواره ای جالب توجه کهبه اهتمام پروفسور دایسون در حسنلو مکشوف گردیده است شبیه به خوشه ای ازگویچه های کوچک طلا ، مانند دانه های انگور ، ساخته شده ، و از جهت بافتجودانه ای ( دان دان ) سطحش شباهتهایی با نمونه های نقش برجسته های سنگیآشوریان دارد .

 چنانکه پیداست عرصهٔ الهام گیری جواهرساز ایرانی نسبت به ازدیاد مشتریانش گسترده تر می گردیده تا پاسخگوی تقاضا بماند . نخستین نمونه های دستبند طلای ایرانی تشکیل یافته از دو حلقهٔ مجوف طلا پیچیده بهدور یکدیگرو با دو انتهایش به شکل کلهٔ شیر در یکی از گورهای مارلیک پیداشده است . این نمونه ای آغازین از پیدایی دستبندهای طلایی است که با همینویژگی کلهٔ جانورانی بیرون رسته از دو انتهای حلقهٔ تو خالی ، و با نازککاریهای الحاقی ، در دورهٔ هخامنشی به انواع مختلف ساخته می شد

مقالات مشابه جواهرسازی :

آموزش جواهر سازی

الکتروفرمینگ و‌ آبکاری در جواهرسازی

گوهر و جواهرسازی در ایران

آموزش جواهرسازی ، پنج گام جواهرکار شدن

لزوم توجه به صنعت جواهرسازی و گوهر ها

وضعیت صنعت جواهرسازی ایران

ابزار و وسایل جواهرسازی و گوهر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی