جواهرساز هنرمند و خالق
جواهرساز هنرمند و خالق
بهقدری به جواهرات آنتیک علاقهمند هستم که سعی میکنم در هر زمینهایاز رشتههای هنری مطلبی بیآموزم و با جواهرات آنتیک تلفیق کنم. همیشه ازسن نوجوانی علاقه زیادی به هنر خط و نقاشی داشتم تا اینکه حدود سال ۱۳۶۵بود که به چین رفتم و در هنگام بازدید یکی از فروشگاههای صنایعدستی نظرمرا یکسری از کارهای هنری که بهصورت خیلی ماهرانه و مرموزی روی دانههایبرنج نقاشی شده بود جلب کرد....
منوچهر روشنروان فرزند سیدرضا در سال ۱۳۴۱ در خانوادهای هنرمند وهنرپرور دیده به جهان گشود. پدرش که جواهرسازی ماهر بود از همان ابتدا بهاستعداد و ذوق سرشار هنری و دقتنظر فوقالعاده او پی برد و با ظرایف ودقایق هنر جواهرسازی و شناخت جواهرات قدیمی و دیگر آثار ارزنده هنری آشناکرد. تجریه هنرآموزی او در کنار پدر تا سال ۱۳۵۹بهصورت متمرکز با کسبتجربه و آگاهی بیشتر از دیگر رشتههای هنری چون نقاشی، طراحی، خوشنویسی،تذهیب، تلفیق و ترکیب آنها برای خلق آثار هنری بدیع ادامه یافت.
او درسال۱۳۶۴ در جریان سالها فعالیت و ممارست در گستره آفرینشهای هنری باجوششی درونی و حسی غریب و رازآمیز به تجریبه هنر"خطاطی ریزنگاری" رویآوردو از آن ایام بهخلق آثاری چند در این زمینه پرداخت که تحسین و تشویق خانواده و دوستان را موجبشد. وی از۳ سال پیش به تشویق و ترغیب اهلنظر واهالی هنر بهصورت جدی و پیگیر برای برپایی نمایشگاهی بدیع و چشمنواز بابهرهگیری از همه دستمایههای هنری آموخته در طی راهی دراز آهنگ به خلق آثاری تلفیقی از هنر"خطاطی ریزنگاری"، جواهرسازی، طراحی و نقاشی مبادرت ورزید که حاصل آن نودوهفت قطعه اثر ارزشمند هنری است.
- از سابقه کارتان برای ما بگویید.
از سال ۱۳۶۱ بهصورت آماتوری وارد حرفه پدر شدم و از تجربیات ایشاناستفادهکردم. پس از گذشت حدود ۵/۱ به رشته جواهرات آنتیک علاقهمند شدم وفعالیت در این رشته را آغاز کرده و تا کنون در این رشته فعالیت میکنم.
- از کارهایی که در زمینه جواهرات آنتیک انجامدادهاید برای ما بگویید.
بهقدری به جواهرات آنتیک علاقهمند هستم که سعی میکنم در هر زمینهایاز رشتههای هنری مطلبی بیآموزم و با جواهرات آنتیک تلفیق کنم. همیشه ازسن نوجوانی علاقه زیادی به هنر خط و نقاشی داشتم تا اینکه حدود سال ۱۳۶۵بود که به چین رفتم و در هنگام بازدید یکی از فروشگاههای صنایعدستی نظرمرا یکسری از کارهای هنری که بهصورت خیلی ماهرانه و مرموزی روی دانههایبرنج نقاشی شده بود جلب کرد. بعد از بازگشت علاقهمند شدم که آیا میتوانماین کار را انجام دهم و از آن به بعد با تمرین و ممارست زیاد این استعدادرا درون خود دیدم. بهعلت مشغله کاری زیاد مجبور شدم تا سال ۱۳۸۱ از اینکار فاصله بگیرم. بعد از آغاز دوباره اینکار هنری بر روی دانههای ریزتریکار خطاطی میکروسکوپی را آغاز کردم و در نهایت بهدلیل علاقه، ایندانههای ریز را با جواهرات آنتیک تلفیق کردم.
- در هنگام نوشتن بر روی این دانهها با چه مشکلاتی مواجه بودید؟
اولین مشکل من قلم بود. چون برای این کار قلم خاصی وجود ندارد و منمجبور شدم خودم این وسیله را بسازم طوریکه مرکب روی قلم قرارگیرد وتوانایی نوشتن داشتهباشد. که خوشبختانه بعد از مدتی تجربه و سختی باساختن قلم مرکب مخصوص این کار را توانستم انجام دهم.
- برای استحکام و از بین نرفتن این دانهها از چه مادهای استفاده کردهاید؟
سال ۱۳۶۴ که اینکار را برای اولینبار انجام دادم، روی دانهبرنج بودو آن نمونه را هنوز دارم. در آن زمان چون تجربه کافی نداشتم هیچ کاری برایاستحکام این دانهها انجام ندادم ولی اینبار چون کار بهصورت گستردهایانجام شده، با یکسری آزمایشات توانستم مایعی درست کنم که بعد از نوشتن وساکنکردن مایع روی آن دانهها را به قوتی برسانم که انشاا... تا ۱۰۰ سالیا ۲۰۰ سال باقی بمانند.
- با چشم مسلح روی آنها را خطاطی میکردید؟ و ابزار کلی کارتان چه بود؟
بله، با ذرهبین ۷x و از قلمو و مرکبهای دستساز، گواش و موادی کهقابلیت قرارگرفتن بر روی این دانهها را داشته باشند و بهطور کامل خواناباشند.
مقالات مشابه جواهرسازی:
خرید و تاثیر جواهر و سنگ های قیمتی
آموزش مراقبت از گوهرها و جواهر آلات