سفایر جواهرات و گوهرهای تایلند
سفایر جواهرات و گوهرهای تایلند
روش مذکور شیوه جدیدی نیست و تنها از طریقپولیش، تغییرات سطحی انجام میگیرند. وی شیوه کاربرد حرارت بسیار زیادبه منظور ترمیم شکافهای موجود در سنگ را اقدامی مؤثر دانسته ومعتقد است که به این طریق میتوان به کمک «کوراندومهای» Corundum مصنوعی منافذ موجود را از میان برد، با وجود این ممکن استشکافهای سطح برخی سفایرهای پولیش یافته پس از ترمیم نیز باقیبمانند، اگر چه شناسایی آنها همواره میسر نیست...
صنعت جواهر خواهان ارزیابی شیوههای موثر در بهبود کیفیتکانیهای قیمتی است، اما شناخت سفایرهای جدید تایلند که حرارت زیاد،تغییر و تحول مییابند، بسیار دشوار است.
بررسی ترکیبات شیمیایی سفایرهای صورتی و نارنجی تایلند که به «پدپااردشاPadparadscha» شباهت دارند از نظر جواهرشناسان، بحثپیرامون علت رنگ این نوع سنگها را شدت بخشیده است.به هر حال تحقیقات وسیعی درباره یاقوت «مونگ هاسو Mong Hsu» ویاقوت «سانجی Songea» و سفایرهای سبز مایل به آبی، زرد، نارنجی ولاجوردی آغاز شده است.
روش تزریق رنگ بر روی سطح پس از چند دهه کاربرد، شیوهایبهطورکامل شناختهشده محسوب میگردد، اما سفایرهای جدید تایلند کهدر حرارت زیاد تغییر شکل مییابند، هنوز مسالهحلنشدهای است.
- این سنگ یک شبه سفایر محسوب میشود
«کن اسکارات» Ken Scarratt ، مدیر واحد مرکزی تحقیقات و بخشکانیشناسی انجمن تجاری آمریکا، در خبرنامه "On Line" مدعی شد کهسفایرها تحت تاثیر حرارت بسیار متبلور، و بر اثر جریان گدازش ذوبمیشوند. سپس هنگامی که سرد شدند، دوباره تبلور یافته و به صورتشبه سفایر یا سفایرهای مصنوعی ظاهر میشوند.
دکتر «هنری هانی» Henry Hanni و رییس آزمایشگاه جواهرشناسی سوییس (SSF) در باسل، میگوید: روش مذکور شیوه جدیدی نیست و تنها از طریقپولیش، تغییرات سطحی انجام میگیرند. وی شیوه کاربرد حرارت بسیار زیادبه منظور ترمیم شکافهای موجود در سنگ را اقدامی مؤثر دانسته ومعتقد است که به این طریق میتوان به کمک «کوراندومهای» Corundum مصنوعی منافذ موجود را از میان برد، با وجود این ممکن استشکافهای سطح برخی سفایرهای پولیش یافته پس از ترمیم نیز باقیبمانند، اگر چه شناسایی آنها همواره میسر نیست.
«گریس اسمیت» معتقد است؛ میتوان، مجموعه کوراندومهای مصنوعیسطح سنگهای ترمیم یافته را به کمک رنگهای متنوع موجود در سطوحزیرین سنگ، شناسایی نمود. در هر حال، گاهی اوقات با ترکیب روشهایجدید و سنتی، سطح کوراندوم مصنوعی، از تجانس یا «اپی تک سیکال» Epitaxial قابل ملاحظهای برخوردار میشود، به طوری که تشخیص آن ازنمونههای طبیعی بسیار دشوار است ] از زمینه رشد یکسانی برخوردارند[.
به علاوه، تغییر رنگ آن محدود به لایههای سطحی نیست بلکه تمامی اجزای سنگ را دربرمیگیرد، به طوری که شناخت شیوه به کاررفته در آن به راحتی میسر نیست. از نظر «اسمیت»، میتوان به ایننکته پی برد که آیا رنگ حرارت دیده است یا خیر؟ اما هنگامی کهتمامی بخشهای کانی مورد نظر، رنگ را به خود جذب کردهاند، درکرنگ اصلی و تشخیص آن از دیگر سفایر یا یاقوتهای همرنگ که بهشیوه سنتی حرارت دیدهاند، دشوار است.
- موضوع مورد بحث چیست؟
براساس گزارش «تایجم. کام» Thaigem.com ]عرضهکننده سنگهایرنگی تایلند از طریق online [ بحث اصلی به سفایرهای حرارت دیدهارتباط دارد که میتواند تهدیدی برای بازار کنونی سنگ Padparadscha محسوب شود. به گزارش این واحد، کاربرد شیوه نوین آزمایشگاهی درارتباط با سفایرهای مزبور، اقدامی عجولانه بوده و بر این اساسقانونی بودن یا مشروعیت آن را مورد تردید قرار میدهد.
به گفته «اسکارات Scarratt ، براساس شواهد موجود «توزیع رنگ»،تجمع آشکار اجزای رنگ و وجود بیش از اندازه «بریلیوم» که در قسمتلبه پیش از مرکز سنگ حضور دارند، روش به کار رفته در برخی شرایطخاص در زمره شیوههای «پخششدگی سطح» قرار میگیرند.
- هشدار درباره نحوه تولید سنگهای قیمتی
قبل از برگزاری نمایشگاه Tucson، مرکز جواهرشناسی AGTA ، پیامیهشدارآمیز را درباره نحوه ارایه کانیهای قیمتی منتشر کردکه براساسآن رنگ نمونههای «پادپاراشا» در قسمت سطح تغییر مییافت. پس ازمدتی پیام مذکور اصلاح شد، و بدین ترتیب ضمن تثبیت موقعیت بازارجواهرات آمریکا، از وقوع دامپینگ سنگ قیمتی جلوگیری شد.
تایلندیها در صحت عقیده خود ثابت قدم بوده و کاربرد روش جدید ومؤثر را در بهبود کیفی سنگهای سفایر تحت حرارت بسیار زیاد، اقداممؤثری قلمداد میکردند. پس از مدتی GIA به این نتیجه دست یافت کهدر ساخت سفایرهای مذکور، بریلیوم نقش قابل ملاحظهای دارد. اما درآزمایشگاههای مشهور ژاپن که صدها یا به طور احتمالی هزاران نمونهتحت تاثیر حرارت بسیار زیاد قرار میگرفتند، دستیابی به این نکته،دیگر دیر شده بود
مقالات مشابه :
ساخت گیره گوهر و مدل جواهرات Making clasps
خمسازی و لحیم کاری جواهرات و گوهرها